Закупена е подходяща апаратура за изследване на мозъчната активност по време на поведенчески опити и научният колектив е обучен да я използва.
Работен пакет 1
Постигнати резултати през отчетния период за РП1
Изготвени са подходящи специализирани програми за изследване на прехода между несъзнателно и съзнателно възприятие в процесите на статистическо обучение, за промяна на възприятието на посока и за откриване на стимул всред фонов зрителен шум. За всички експерименти е създадена и тестирана подходяща зрителна стимулация.
Проведени са експерименти за изследване на статистическото обучение при два различни
подхода - само с поведенчески експерименти и като комбинация от поведенчески и
електрофизиологични експерименти за да се да се изследва процеса на статистическо
обучение в неговото развитие и да се характеризира ролята на вниманието в този процес.
Това е необходимо защото някои от теориите за съзнанието отъждествяват съзнателната
дейност с вниманието. Нашите резултати показаха, значими промени в точността и
времето за отговор, както и на параметрите на движение на очите в хода на
статистическото обучение. Изследването на движенията на очите при откриване на
пространствени закономерности позволява да се оцени хода на процеса на статичтическо
обучение и неговата ефективност. Най-подходящи параметри на движенията на очите за
описание на този процес са броят на сакадите и разпределението на фиксациите.
За изследване на процесите на спонтанна промяна на възприетата посока на движение са
проведени експерименти с поредици от Глас патерни - спирали. Сравнени са честотата на
възникване на промяна в две различни условия - при реална промяна в случайни моменти
от движението и при възникване на спонтанна промяна на посоката на движение при
илюзорно движение. Резулататите показват периодичност при възникване на спонтанна
смяна на посоката на движение при илюзорно движение, което би могло да отразява
синхронизацията между различни мозъчни структури когато стимулацията има повече от
една интерпретации. При реално движение има по-голяма вариативност в отговорите на
изследваните лица и по-висока честота на възприета смяна на посоката, което би могло да
отразява взаимодействието между възходящите и низходящи процеси на преработка на
информация в условия на неопределеност.
Определен е времевия праг за откриване на зрителен стимул сред сходни по форма и
размер, но различни по ориентация шумови елементи. Установени са асиметрии в
зависимост от ориентацията на стимулите, които не могат да се обяснят с хемисферни
асиметрии и с взаимодействието между дорзалните и вентрални зрителни пътища.
Резултатите от проведените изследвания са публикувани в една статия с ИР и една статия
в българско списание без ИФ. Част от резултатите са описани в доклад, приет за
представяне на международна конференция, материалите от която предстои да бъдат
публикувани в издание с ИР, а друга част са описани в доклад, подаден за рецензиране в
конференция, която е реферирана в Scopus.
Обяснение, ако част от дейностите не са осъществени, част от резултатите не са
постигнати, или са постигнати допълнителни резултати повече от очакваните
В първия етап на проекта е предвидено единствено получаване на сурови данни без те да
се анализират. Не е възможно, обаче, да се оцени доколко планираните експерименти са
подходящи, ако не се анализират поне поведенческите резултати.
Допълнително през първия етап на проекта са проведени две изследвания. Едното от тях е
свързано със статистическото обучение и ролята на движенията на очите в този процес.
Това изследване включва само поведенчески експерименти и е проведено с малък брой
участници, но резултатите от него са анализирани много задълбочено поради връзката на
движенията на очите с процесите на внимание.
Проведохме също още един непланиран експеримент за класификация на зрителни
изображения. Включихме този експеримент поради сходството на процесите, които
участват при задачата за класификация с тези при статистическо обучение - процеси на
обучение, на взимане на решение за отговор и за подготовка на моторен отговор.
Статистическото обучение се смята за процес, който възниква несъзнателно, докато при
класификацията на изображения изследваните лица съзнателно търсят правило за
разделяне на стимулите в категории въз основа на обратната връзка, която получават.
Сравняването на мозъчната активност при задача за класификация и за статистическо
обучение би могло да даде допълнителни сведения за разликата между процесите на
съзнателна и несъзнателна обработка на информация.
Проведените изследвания включват по-голям брой участници в електрофиозиологичните
изследвания отколкото е планирано поради установените индивидуални различия при
изпълнение на различните експериментални задачи.
Планирани дейности за II етап
Експерименталните данни от поведенческите изследвания ще бъдат анализирани чрез подходящи статистически методи, като генерализирани смесени линейни модели, за да се разкрие ефектът от експерименталните условия и да се вземат предвид индивидуалните различия между участниците. Данните от записите на EEG ще бъдат анализирани по метод, предложен от [24], за да се разкрие синхронизацията на записаната мозъчна активност между различните мозъчни структури по време на отделните поведенчески експерименти. Фазовата синхронизация на осцилациите в кората в различните честотни ленти ще се използва за определяне на функционалната свързаност между различните мозъчни области и тяхната връзка с интегрирането на различните когнитивни функции, например на представянето на сетивната информация с функциите на внимание и екзекутивен контрол. Функционалните карти на свързаността, получени при различните поведенчески задачи, ще бъдат сравнени, за да се установи дали се наблюдават общи характеристики, свързани с възникването на съзнателен опит.